De revolutie van de elektrische auto’s is nog nooit zo hevig geweest. Vrijwel ieder zelf respecterend automerk heeft nu wel minimaal één model dat je moet opladen in plaats van er benzine of diesel te in gooien. Jaguar blijft daarin niet achter. Het stoere automerk doet met de I-PACE goed mee met de huidige rage en doet dit op de volledige eigen manier. Zo wil Jaguar gezien worden als een zogeheten ‘gamechanger’ en dus meer zijn eigen trend zetten dan de huidige trend volgen. Hoe de Engelse autofabrikant dit voor elkaar wil krijgen hangt puur af van de manier zoals de I-PACE aan de wereld tentoon wordt gesteld.
Bekijk hier de Jaguar I-PACEElektrisch rijden gebeurde een paar jaar terug vooral door mensen met wereld verbeterende gedachtes. Tegenwoordig is het iets dat steeds meer geaccepteerd wordt onder de gewone man en vrouw van de samenleving. Waar je er in het begin nog niet trots op was om met een autootje met een stekker rond te moeten rijden, is het nu bijna een cultstatus geworden om niet meer langs de benzinepomp te hoeven. Jaguar zag dat ook in en begon ook de wereld van elektrisch rijden te omarmen. Maar in plaats van een lelijk kubusje wilde dit merk de versie meer eigen maken. Misschien daarom dat het iets langer duurde dan andere en vergelijkbare merken voordat Jaguar met een elektrische bolide kwam.
De kans dat Jaguar het aanbod van I-PACE in de toekomst uit gaat breiden is vrijwel zeker. In 2019 was de Jaguar I-PACE de op een na best verkopende elektrische auto, direct achter het nieuwste model van Tesla. Daarbij ziet de toekomst van elektrisch rijden op zich er ook steeds rooskleuriger uit. Het aantal verkochte auto’s stijgt ieder jaar weer en ook de innovaties op het gebied van elektrisch rijden worden steeds geavanceerder. Zo is een van de grootste innovaties die eraan komt dat ook elektrisch opladen binnenkort draadloos zou kunnen. Als deze revolutie er aan is gekomen zal Jaguar dit waarschijnlijk ook implementeren in de nieuwste I-PACE.
Van koop tot lease, er zijn steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse weg. Dit proces gaat heel snel, waardoor een elektrische auto voor veel mensen nog onbekend terrein is. Bent u benieuwd wat Jaguar te bieden heeft op het gebied van elektrische rijden? Dan bent u bij Munsterhuis aan het juiste adres! Onze verkoopadviseurs beantwoorden graag uw vragen en voorzien u van passend advies. Onze monteurs zijn bekend met de nieuwste technieken en innovaties zodat ook het onderhoud van uw elektrische Jaguar bij ons in goede handen is. Bij overstappen op elektrisch rijden kunt u tegen iets aanlopen dat nog nieuw voor u is, denk bijvoorbeeld aan een laadpaal zodat u thuis uw auto goed kunt opladen. Ook daarbij helpen we u graag. Kortom, voor elektrisch rijden met een Jaguar biedt Munsterhuis het complete pakket!
ContactHoe snel de accu van uw elektrische auto is opgeladen hangt af van een paar factoren. Als eerste is het belangrijk om te weten hoe leeg de accu is en hoe vol deze moet worden. Een compleet lege accu weer helemaal opladen kost bijvoorbeeld veel meer tijd dan van 20% naar 80%. Als u geen grote afstanden rijdt, is het misschien niet nodig om te wachten totdat de accu 100% vol is. Ook verschilt het per situatie hoe snel de auto kan opladen. Het vermogen van het laadpunt is daarbij cruciaal. De meeste huizen in Nederland hebben een 1-fase aansluiting op het elektriciteitsnet. Daardoor kan het laadpunt maximaal 3.7 kW leveren. Nieuwbouwwoningen hebben tegenwoordig standaard een 3-fase aansluiting. Daar is meer vermogen beschikbaar wat zorgt voor een snellere laadtijd. Bij 1-fase is dat tussen de 10 en 20 uur, bij 3-fase tussen de 3 en 10 uur. Openbare laadpalen hebben vaak een vermogen van 11 kW waardoor ook daar een laadtijd geldt van tussen de 3 en 10 uur. Dan bestaan er ook nog snellaadstations. Die hebben een vermogen van liefst 75 kW wat er voor zorgt dat de elektrische auto in 40 minuten van 10% tot maximaal 80% kan worden opgeladen.
Daarbij moeten we kijken waar de auto wordt opgeladen. Vaak is gewoon thuis de meest voordelige optie. Voor 1 kWh betaalt u ongeveer € 0,23. U moet dan wel beschikken over een laadpaal. Wat betreft opladen bij een openbare laadpaal of snellaadstation, daar verschillen de prijzen per locatie en aanbieder (net als bij brandstof). Maar om een indicatie te geven hanteren we gemiddelde prijzen: bij een openbare laadpaal € 0,35 per kWh en bij een snellaadstation € 0,65 per kWh.
Thuis uw auto opladen via een laadpaal is in principe veilig. Dat komt omdat er strenge voorschriften gelden voor laadpalen. Bovendien moet de paal worden geïnstalleerd door een erkende installateur. Die zorgt voor een veilige aansluiting, ook in uw meterkast. Het opladen via een normaal stopcontact wordt ten strengste afgeraden! Er wordt dan veel vermogen van gevraagd wat kan zorgen voor oververhitting en zelfs brand. Laat u daarom goed informeren door een installateur of uw autodealer.
Door het toenemende gebruik van elektrisch rijden komen er ook steeds meer openbare laadpalen. Er is een overzicht te zien op www.oplaadpalen.nl. Daar kunt u zien of er een laadpaal bij u in de buurt is en of deze privé is of publieke toegang heeft. Een laadpaal aanvragen bij uw gemeente kan ook. Dat doet u via www.laadpaalnodig.nl.
Wie wel eens op vakantie is geweest in het buitenland is er ongetwijfeld achter gekomen dat je in sommige landen een andere stekker nodig hebt. Dit probleem geldt niet voor laadstations voor uw elektrische auto. Althans niet binnen Europa, want daar zijn afspraken over gemaakt.